
Dette er Fanzone
Fanzone er et samlingspunkt og en møteplass hvor familier og supportere møtes 1,5 – 2 timer før kampene og bygger opp stemning og engasjement før kampene.
Fanzone ligger i ankomstområdet på stadion og det er tilrettelagt med mat og drikkekonsepter, fotballturneringer for barn, underholdning, aktiviteter og konkurranser, barnebursdager, musikk og - selvsagt besøk av spillere, klubbkjendiser og maskot.
Fanzone er også et område hvor klubbens- og ligaens samarbeidspartnere gjennom ulike aktiviteter tilbyr sine produkter og tjenester til klubbenes supportere.
16 klubber kjører Fanzone på minimum 6 kamper i år.

Bakgrunnen
For å ta pulsen på publikum har Norsk Toppfotball har sammen med Sponsor Insight gjennomført to publikumsundersøkelser i mai 2016, høsten 2017 og 2018. Alle undersøkelsene viser tydelig at publikum ønsker en bedre totalopplevelse på kampdag.
Mer enn 2 x 45 minutter med fokus på underholdning, mat og drikketilbud, aktiviteter og konkurranser, høy grad av service og barnevennlighet og en mulighet til å bli bedre kjent med klubben og spillerne.
Fotballen og kampene er fortsatt viktigst, men gjennom dette tilbudet ønsker vi å forsterke og utvide totalopplevelsen for publikum – vi vil knytte sporten og publikum tettere sammen med et hovedfokus på barnefamilier og supportere.
Vi jobber nå kontinuerlig med utvikling av konseptet i samarbeid med NorgesExpo Event og våre sentrale partnere, Altibox, COOP og Synsam og ser frem til at alle 16 klubbene i Eliteserien tilbyr konseptet i år.
Vi har satt oss noen tøffe målsettinger for 2019:
Mål:
- Gi familiene og supporterne en grunn til å komme tidligere og oftere på kamp
- Økte tilskuertall og økte kampdags-inntekter
- Bygge sterkere relasjoner til supportere og publikum med barn og familier i hovedfokus
- Tilby nye kommersielle muligheter for klubb-partnere og sentrale samarbeidspartnere
- Nytt i år er et økt fokus på ungdom, hvor det skal tilrettelegges for gaming med FIFA og eSerien i Fanzone
- Fanzone+ er et utvidet Fanzone-konsept som vil forsterke noen av kampdagsarrangementene - Følg med på klubbenes hjemmesider.
- Over 60% av publikum skal besøke Fanzone
- Over 80% av publikum skal ha kjennskap til Fanzone
Velkommen til Fanzone!

