
Eliteserien - Lidenskap og Fellesskap
Fra 2017 vil vår øverste fotball-liga for herrer få navnet Eliteserien. Pressemelding
Videoen er ikke tilgjengelig.
Gjennom en merkevareprosess som startet i 2014 har Norges Fotballforbund, Norsk Toppfotball og hele fotballfamilien jobbet sammen for å utvikle en tydeligere identitet for hele norsk fotball.
Sammen med klubbene, supportene og samarbeidspartnere skal vi løfte kvaliteten på kampopplevelsen gjennom de verktøy merkevaren gir oss
— Leif Øverland, Norsk Toppfotvall
Eliteserien, som er den største idrettskonkurransen i Norge, skal utvikle en profil der vi har som ambisjon å samle fotball-Norge gjennom verdier bygd på lidenskap og felleskap.
- Sammen med klubbene, supportene og samarbeidspartnere skal vi løfte kvaliteten på kampopplevelsen gjennom de verktøy merkevaren gir oss, sier Øverland.
Eliteserien har valgt å videreføre løven som et ligasymbol, noe som bygger bro fra crestet som preger brystet på de norske landslagsspillerne. Inspirasjonen til løvesymbolet er hentet fra den norske riksvåpenet. Det er Scandinavian Design Group som har hatt oppdraget med å utvikle ny visuell profil og overordnet merkevarearkitektur.
- Fotball-Norge er nå godt i gang med å skape helhet, bygge innhold og utvikle ritualer på tvers av det de representerer. Å få være med på å bygge verdi for noe som betyr så mye for så mange har vært utrolig morsomt, sier Jannicke Øiaas, daglig leder i Scandinavian Design Group. Og fremdeles er vi bare såvidt kommet ut av startgropen. Vi gleder oss til fortsettelsen.
Videoen er ikke tilgjengelig.
Sammen med klubbene, supportene og samarbeidspartnere skal vi løfte kvaliteten på kampopplevelsen gjennom de verktøy merkevaren gir oss
— Terje Svendsen, Norges Fotballforbund
(Saken fortsetter under illustrasjonene)


Designet har sitt utgangspunkt i klubbenes og supporternes egne farger under utformingen den nye logoen. Vi har også satt disse fargene i system, og de vil komme til uttrykk på både klubbenes og Eliteseriens felles kommunikasjonsflater.
- Eliteserien oppsummerer enkelt det vår øverste divisjon er og skal være, nemlig serien der de beste møtes. Navnet er nytt, men på mange måter innarbeidet allerede», sier daglig leder i Brann, Vibeke Johannesen.
Vi i Brann opplevd prosessen rundt ny ligamerkevare som grundig og inkluderende, og vi er tilfredse med resultatet som nå blir presentert
— Vibeke Johannessen, Brann
- Vi i Brann opplevd prosessen rundt ny ligamerkevare som grundig og inkluderende, og vi er tilfredse med resultatet som nå blir presentert. Vi gleder oss allerede til Brann vinner Eliteserien - uten at vi helt vet når det blir.
En utvikling og videreforedling av en ligamerkevaren vil også være et godt verktøy inn mot det kommersielle arbeidet i klubbene.
- En langvarig og bred prosess er nå sluttført, med et veldig godt resultat - både for Eliteserien og for våre samarbeidspartnere. Vi gleder oss til å følge utrullingen av Eliteserien, sier Kjell Slinning, mangeårig markedssjef i AaFK
- Jeg har erfaring fra blant annet tysk Bundesliga, som i alle år har vært flinke til å utvikle det produktet, og skape stolthet i å spille der. Det at vår øverste divisjon nå får et tydeligere image, tror jeg er positivt også for oss som har ansvaret for det sportslige. Dersom dette også bidrar til bedre stemning, mer profesjonalitet og kanskje også flere på tribunene – så er dette vinn-vinn for alle avslutter Slinning.
Illustrasjoner
Det er klubbene som skal skinne og deres farger og identitet vil være avgjørende. Tanken er en 80/20 fordeling i klubbenes favør når Eliteserien kommuniserer.
Nedenfor finner dere et eksempel på den nye logoen tatt ut på to ulike måter.
Den første viser hvordan logoen kan tas ut på Instagram. Den andre viser hvordan dette kan tas ut på digitale boards og storskjermer.
Videoen er ikke tilgjengelig.
Videoen er ikke tilgjengelig.